Styrelsemöte: Naturskyddsarbetet fortgår!

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 10/3-2020.

• Styrelsen har nu skickat in ett yttrande på de nya planerna för Ekmarkspark, vari vi kompletterar våra tidigare yttranden och sammanfattar ett antal lagar, riktlinjer och översiktsplaner som exploateringen går emot. Läs detta genom att klicka här.

• Trots att NF Tranås vid årsskiftet fick besked från Svea hovrätt att vi inte har rätt att yttra oss i ärendet om vindkraftparken i Lönhult, har styrelsen nu beslutat att skicka in ett yttrande där vi ändå ber Mark- och miljödomstolen att beakta de yttranden vi tidigare skickat in. Vi får dock se om domstolen antar detta eller inte.

• Projektet Fyra generationer upptäcker Sommen-naturen fortskrider även under rådande Coronaläge. Alla utflykter kommer så långt det är lämpligt att utföras, då dessas hålls utomhus och då deltagare får använda egna bilar. Även utställningen i Tranås stadshus av bidragen i fototävlingen verkar i dagsläget bli av på satt datum! Vi bevakar dock löpande Folkhälsomyndighetens uppdateringar av allmänna råd för evenemang.

• Många andra aktiviteter och årsmöten inomhus blir dock i dessa tider inställda eller framflyttade, så även för NF Tranås. Så snart det är lämpligt kommer vi dock meddela nya datum för dessa!

• Årets klädbytardag kommer exempelvis att hållas den 3 oktober istället och då kallas för den Stora bytardagen! Så skriv in detta datum i kalendern och börja redan nu leta igenom era förråd efter bytvärda prylar!