Klimatmässa och pristudelning på Holavedsgymnasiet

Klimatspårets andra upplaga gick av stapeln hösten 2022 och våren 2023 och riktade sig till alla elever i årskurs 1 på Holavedsgymnasiet i Tranås. Detta andra år inkom 17 bidrag, nästan dubbelt så många som året innan! Eleverna kunde skicka in flera bidrag, utforma dem i grupp eller ensamma och alstren vara skrivna, drama, musikaliska, praktiska eller annan form. Bidragen skulle detta år fokusera på beteende, dvs beteenden med positiv eller negativ inverkan på klimatet, och hur man praktiskt kan förstärka eller förändra dessa.

Projektet drevs från Holavedsgymnasiets sida av två lärare, Kjell Johansson och Cristina Persson Golander, och från Naturskyddsföreningen i Tranås sida av Peter Sterne och Troels Hoffmann. Finansiering skedde genom ett stort antal sponsorer där de största var Tranås Energi, Länsförsäkringar, Bosch, Tranås Cementvarufabrik/Watersystems och Rotary. Årets totala stipendiesumma blev 38 000 kr fördelat på 18 stipendier, 5st om 5000kr (Alfa-stipendie) och 13st om 1000kr (Beta-stipendie) samt tre bonusar som gick till UF-företag med klimat- och miljöfokus.

Den 31/3 var det final för projektet med en Klimatmässa och stipendieutdelning till de vinnande bidragen. Varje bidrag presenterades på Holavedsgymnasiets scen där det också var uppträde med elever från estetprogrammet. Följande bidrag kom in till Klimatspåret och tilldelades Alfa-stipendier vid Klimatmässan (klicka på namnet för att se bidraget):

Alfa-stipendiater:

Tack till alla deltagare och sponsorer som gjort projektet möjligt!