Styrelsemöte: Klimatsöndag

Nedan följer ett sammandrag från NF Tranås styrelsemöte den 27/2-2024.

• NF Tranås årsmöte sker den 17/3. Styrelsen kommer väljas och föreningens verksamhet under det gångna året presenteras. Innan mötet kommer en genomgång av det aktuella läget för gruvan i Norra Kärr hållas och efter mötet bjuder vi på fika! Välkomna!

• Den 6/2 hölls en föreläsning med Anders Wijkman i Nässjö om problemen med ekonomisk tillväxt i förhållande till hållbar utveckling. Föreläsningen var mycket intressant och argumenterade bl.a. för att BNP som mått borde bytas ut för att mäta tillväxt.

• Den 7/4 planeras Klimatsöndagen, en träff med alla miljö- och klimatintresserade i länet, i Församlingshemmet i Tranås. Även medlemmar och allmänhet är välkomna att delta denna dag! Lunch, fika och en föreläsning om energi och klimat erbjuds. Läs mer i kalendern eller vårt program. Anmälan krävs.

• Programmet för våren 2024 är nu klart och finns här på hemsidan och i vår kalender, samt på biblioteket och Röda Korset i Tranås.

• Planärendegruppen har skickat in ett yttrande om de nya planerna för Norrabynäs. Vi tycker bl.a. att en MKB måste tas fram för att utreda miljöpåverkan på sjön Sommen och att planen i sin nuvarande form bör avslås. Inverkan på strandlinjen och sjön i sin helhet är för stor.

• Nästa möte: Årsmöte och konstituerande styrelsemöte den 17/3 kl 15:00 vid Falla Spelt & Bagarbod.